Der har været folkeafstemning i Panama og efter optælling af 61% af stemmerne, er der foreløbigt et komfortabelt flertal på 80% for en udvidelse af kanal-zonen. Efter planerne kan antallet af skibe gennem kanalen fordobles fra 2015. Byggeriet er beregnet til 30 mia. kroner som skal hentes på lånemarkedet. I dag tegner indtægterne fra kanalen sig for 80% af Panamas bruttonationalprodukt. En ny kanal betyder at skibene kan sejle begge veje samtidig og de største skibe som i dag må sejle forbi, kan passere. Prisen for en enkeltvejsbillet løber op i en million eller mere.
Politiken, 23/10, radioavisen 23/10
SAS-strejke afværget
Efter en lang weekends forhandlinger på 45 timer i forligsinstitutionen, er det lykkedes at blive enige om en etårig overenskomst for kabinepersonalet. Begge parter udtrykker stor tilfredshed med resultatet. Kabinepersonalets forening CAU udtaler at de har fået 80% af deres krav opfyldt, herunder: 3,5% lønfremgang, madpause og begrænsning af antallet af lange vagter. Strejken kunne ellers have været en realitet fra 28/10.
Fuld fart på MAN B&W Diesel
Ordrebøgerne er fulde frem til 2010 og der er forventning om omsætningsstigning på 1 mia. kr. i år. Den tyske MAN-koncern har samlet 2.300 ansatte i Danmark.
Børsen, 23/10, side 6
Mærsk-analyse
Finansdirektør på dagbladet Børsen, David Bentow, skriver i en finansanalyse at Mærsk burde have en mere stabil udvikling i indtjeningen end rene olieselskaber eller rene rederier. Mærsk har internationalt set en unik position som verdens største privatejede rederi hvortil kommer omfattende olieaktiviteter. Det betyder at når der tabes på gyngerne så vindes der på karusellen. Tilsvarende gælder når dollar-kursen svinger. Tilsammen burde indtjeningen være mere stabil end i selskaber som Statoil eller rene rederier som Frontline. Det er bare ikke tilfældet, konstaterer David Bentow. Mærsk er ikke så immun som man skulle tro, og f.eks. højere oliepriser gør mere ondt end godt. Hertil kommer pres på fragtraterne og milliardinvesteringer i nybygningspragrammer. Konkluderende anbefales Mærsk-aktien alligevel som en god langsigtet investering.
Børsen, 23/10, side 5
Usikkerhed om olieprisens udvikling
Der er forvirring på markedet og ingen tør spå om udviklingen. OPEC's beslutning om at skære ned på produktionen slog ikke igennem som ventet med prisstigninger, og analytikerne konstaterer med forundring at prisen falder på trods af beslutningen. Mange andre faktorer spiller pt hasard med udviklingen, herunder vinteren på den vestlige halvkugle, hvor USA allerede har haft sine første snestorme.
Børsen, 23/10, side 19
Galathea-problemer med vandprøver fra dybhavet
Der er problemer med den elektroniske styring af en wire som er beregnet til at hente vandprøver fra dybder på ca. 4800 meter. Der ventes, endnu engang, reparatører til systematikken, men efter mange besværligheder er det muligt forskerne må lade sig nøje med prøver fra 500 meters dybde.
Museskader (stadig) ikke en arbejdsskade
Efter tre anerkendelser af museskader som arbejdsskader, har der været store forventninger til en ændret praksis fra Arbejdsskadestyrelsen. Efter praksis som offentliggøres i dag, er der imidlertid stadig ikke meget håb for de mange plagede. Der meldes igen ud at der savnes medicinsk dokumentation for anerkendelse som arbejdsskader. Nye anmeldelser vil blive behandlet sag for sag, og udgangspunktet om at museskader ikke anerkendes, vil blive fastholdt.
BHT kan byde på andre ruter
Trafikstyrelsen har prækvalificeret BHT, Mols-Linien, Samsø-Linien, Scandlines Sydfynske og Rømø-Sylt rederierne til at byde på Kalundborg-Samsø og Bøjden-Fynshav. En prækvalificering betyder at de pågældende rederier bliver tilbudt at afgive bud på overfarterne.
Bornholms Tidende, 21/10, side 1
Ankenævnet har i to tilfælde givet rederier ret til mindre bemanding
Olietankskibet "Orasila" som sejler ved Grønland, kan udskifte en af 3 skibsassistenter med en ubefaren, og offshore-skibet "Sander" kan sejle med en ubefaren skibsassistent i stedet for to ubefarne. Afgørelserne gør det bydende nødvendigt at kulegrave reglerne for skibes bemanding udtaler Morten Bach fra Sømændenes Forbund.
Galathea 3
"Vædderens" position: 23/10 kl 0600 UTC 39,5S 42,7E.
Valutakurser
100 USD = 605,84 DKK (-2,68)
100 Euro = 758,02 DKK (0)
Aktiekurser
APM A-aktie: 51.000 (0)
APM B-aktie: 51.900 (-100)
DFDS: 587 (-3)
D/S Torm: 314,5 (-1,50)
D/S Norden: 3650 (-90)
Mols-Linien: 455 (-1)
Børsen, 20/10, side 21